سوزش مجاری ادرار

 سلام حضور اقای دکتر
من پسری 20 ساله هستم و مدت زیادی است که استمنا می کنم و تا به حال با کسی نزدیکی نداشته ام. حدود 4 سال پیش بعد از ادرار سوزش و خیلی کم خونریزی داشتم که با مراجعه به متخصص تشخیص داده شد که تنکی مجرای ادرار دارم بعد از عمل خونریزی قطع شد اما همچنان سوزش خفیف و گاهی شدید داشتم بازم مراجعه کردم و در سونوگرافی هم چیزی معلوم نشد و به امید اینکه خودش خوب می شه 4 سال گذشت . اخیرا تکرر ادرار پیدا کردم و ادرارم صبها با فشار کمتر و سوزش بیشتری همراهه و احساس پری مثانه دارم البته تا حالا قبل از ادرار ترشحات چرکی ندیده ام . 12 روز قبل به متخصص ارولوژی مراجعه کردم و با انجام ازمایش ادرار و کشت ترشحات و سونوگرافی(مثانه کلیه پروستات) عفونت رو تشخیص دادن و نسخه ی زیر رو دادن :
1.فنازوپیریدین ( صبح ظهر شب ) 30 عدد
2.سیپروفلوکساسین 500 ( صبح شب ) 40 عدد
3. پرازوسین (قبل از خواب ) 40 عدد
الان با اینکه یکی از قرصهام (1) تموم شده بهبودی احساس نمی کنم . دکتر هم گفتن که اگه خوب نشد اردیبهشت خرداد بیا می خوام بپرسم ایا به پزشک دیگه ای مراجعه کنم یا اینکه تشخیص پزشکم صحیح بوده ؟
پیشاپیش از راهنمایی های شما سپاس گذارم و در زیر هم خلاصه ای از ازمایشاتم می ارم:

Urinalysis
color yellow , Appearance semi clear ,specific garvity 1016 ,ph 6 and protens,glucose,ketones,blood,bilirubin,urobilinog en,nitrite are negetive

Microscopic
R.B.C /hpf 2-3 ,W.B.C /hpf 4-5 ,Epithelial cell /hpf 2-3 , Bacteria see culture crystals,casts are negetive ,mucus moderate

Bacteriology
specimen urine ,culture no bacteria growth

bacteriology
specimen urethral discharge , culture no bacteria growth

در سونوگرافی هم کلیه ها و پروستات(ابعاد 21*28*30) سالم بودند و سنگ هم نداشتم ولی رزیدری pvدر حد 35سی سی دیده شد .

من شرح حال شما رو خوندم..با توجه به مشکلات ادراری که در سن 16 سالگی داشتی..به نظر میرسه که اون موقع مجرای ادرارت دچار انسداد شده بوده... حالا این انسداد تو اون سن ها چند تا دلیل داره..که بعضی هاشون مادرزادی هست
بعضی هاشون اکتسابی هست... بعضی هاشون به سن 16 ساله میخوره بعضی هاشون نمیخوره..

یک علت میتونه جمع شدن پوست آلت در مردانی باشه که ختنه نشدن.. که در مورد شما صادق نیست..یک علت ورود جسم خارجی هست که باز به شما نمیخوره.. انسداد دریچه های خلفی مجرا هست که در سن های خیلی کمتر ظاهر میشه...در این بین میمونه چند تا تشخیص که عبارتند از: گشادشدن یک طرف مجرا( بنام دیورتیکول) که مادرزادی هست- تنگی های اکتسابی مجرا که اغلب در نتیجه عفونت هست و باز هم اغلب به علت سوند های بیجا ومکرر و آلوده هست-کوچک شدن و بدشکل شدن مادرزادی مجرا هست( بنام آترزی)- وجود حالب نابجا هست بنام حالب ( اکتوپیک)-ویا نعوظ های دردناک ( بنام پریاپیسم) که به شما نمیخوره

اجازه دهید به 4 سال قبل برگردیم ودر باره مشکل شما , با توجه به توضیحات داده شده فکر کنیم...بعضی از اون دلایل به شما نمیخوره ولی اونهائیکه میخوره اینها هستند: دیورتیکول- بدشکل شدن مجرا-حالب نابجا- در این مرحله باید علاوه بر سونوگرافی باید از روشهای تشخیصی مخصوص اون قسمت استفاده میشده تا یکی یکی اونها رد میشد... و من چون اون عکس ها و سونوگرافی ها ندارم نمیتونم بگم تشخیص متخصص صحیح بوده یا نه.. صرف گفتن تنگی کافی نیست باید به شما میگفتند که دقیقا علت تنگی چیست.. چون هر کدام در مان خاصی دارد.. و هنوز هم به شما نگفته اند و لذا درمان اساسی نشده است برای اینکه وقتی درمان تنگی مجرای ادراری را پایان یافته تلقی میکنیم که تا یکسال بیمار مشکلی نداشته باشد...ولی شما کماکان دچار مشکلات اون قسمت بوده اید..

الان اگر هم از تشدید و برگشت علائم گله مند هستید به خاطر این هست که هنوز تشخیص دقیق مشکل شما داده نشده است.. و من فکر میکنم پزشک شما هم متوجه شده است که علائم بیمار برگشته است..و چون هر گونه اقدام رادیولوژی مستلزم آن است که بیمار عاری از عفونت باشد.. من حدس میزنم فعلا شما را تحت در مان ضد عفوننت قرار داده است تا شما را برای اقدامات تشخیصی بعدی آماده کند..

شما تا اون موقع صبر کنید ..ببینید وی چه تصمیمی میگیرد..اگر در زمانی که گفته شما مراجعه کنید اقدامی برای تشخیص دقیق تنگی مجرای ادرار شما انجام نداد پزشکتان را عوض کنید..وگرنه صرف تشخیص تنگی مشکل شما را حل نمیکند.چون یک حرف کلی است... اینم یادت باشه که اگر به مشکلات دستگاه ادراری بی توجهی بشه ممکنه در آینده مشکلات زیادی مثل نارسائی کلیه بوجود بیاد..
با سلام و تشکر از جواب شما
باید این نکته رو عنوان کنم که من پیش دو پزشک رفتم پزشکی که من برای تنگی نوک مجرای ادرار بهشون مراجعه کردم (تنگی نوک مجرا داشتم که پزشک اول با شکاف دادن اون مشکلم رو حل کردن) چند بار بعد از عمل هم چکاپ کردن و گفتن که مشکل تنگی حل شده و در مورد سوزش هم گفتن که چون محل زخم عمل (نوک مجرا) دیر خوب میشه سوزش ادامه داشته پزشکی هم که اخیرا رفتم نیز گفتن که تنگی نوک مجرا ندارم البته الان غیر از صبها ادرارم راحت خارج می شه و فشاری احساس نمی کنم سوزش هم در طول مجرا دارم به طوریکه موقع نمونه برداری از ترشحات مجرا وقتی پنبه رو داخل می کردم سوزش نسبتا شدیدی احساس می کردم و در واقع بیشتر از عفونت مجرا گلایه دارم چون یه مقدار که مثانه ام پر می شه باید تخلیه کنم و گاهی اوقات (موقعی که ادرار تو مثانه ام کم باشه ) هم باید کمی فشار بیارم یا ازاب گرم استفاده کنم تا ادرار بیاد در سونوگرافی هم که از پزشک و متخصص رادیو لوژی سوال کردم گفتد که مشکل دیگه ای نمی بینن ولی موقع سونوگرافی وقتی رو مثانه و قسمتی از کلیه راستم فشار می اوردن درد خفیفی رو احساس می کردم و اطلاع هم دادم . لطفا توضیح دهید که این عفونت چگونه درمان می شه و چقدر طول می کشه و از طریق نزدیکی ( در صورت عدم استفاده از کاندوم) به دیگزی منتقل میشه ؟

یک دنیا از راهنمایی های شما ممنونم. توضیحات شما واضح نیست از یک طرف از اینکه پس از عمل 4 سال قبل سوزش ادرار مداوم داشتید گله مند هستید از طرف دیگر بعدا میگید که چندین پزشک رفته بودید و گفتن که مشکلات ذکر شده پس از عمل طبیعی بوده ..از یک طرف میگید سکس نداشته اید اما اصرار بر عفونت مجرا دارید که اغلب با سکس منتقل میشود... بهر حال...

ظاهرا مشکلات شما در حال حاضر اینها هست:

1-سوزش ادرار: اغلب خفیف گاهی شدید
2-تکرر ادار
3-احساس فشار در ادرار کردن
4-احساس پری مثانه
5-ترشح چرکی وجود ندارد
6- عدم احساس بهبودی پس از 11 روز از درمان: سیپروفلو...اسین-فنازوپیریدین- پرازوسین

گرچه علائم ادراری شما تا حدی حکایت از عفونت مجاری ادرار را دارد ولی قائدتا باید ترشح چرکی از مجرا وجود داشته باشد....اما اگر خودتان معتقدید مشکل دیگری بجز عفونت مجرای ادرار نیست من اعتزاضی ندارم

در جواب سوال شما باید بگم که معمولا روند کار درمان عفونت های مجرای ادراری( که اغلب با سکس منتقل میشود).. این هست که باید با نمونه گیری که از ابتدای مجرای ادرار گرفته میشود نوع عفونت مشخص شود که آیا سوزاک است یا عفونت مشابه آن که که معمولا ترشحات سفید رنگ دارد...اگر جرم سوزاک پیدا نشود معمولا فرض را بر دومی میگزارند.. گرچه عفونت های نادر دیگری هم هست . دیگه اینکه اغلب همه این عفونتها با هم هستند....

بهر حال اگر جرم سوزاک باشد بهترین درمان همان داروهای مورد اشاره شماست که مهمترین آن آنتی بیوتیک قدرتمند سیپروفلوکساسین است...که البته دوره درمان آن کمتر از دوز های درمانی است که پزشک شما تجویز کرده اند منتها حتما دلیل مهمی بوده که دوره 20 روزه داده اند . که بهتر است تا آخرین قرص مصرف کنید..

اما اگرجرم شایع دیگر باشد داروهای رسمی درمانی azitromycin-doxycycline- هست...گرچه به نظر میرسد cyprofloxacin هم داروی خوبی برای درمان این جرم باشد..

اگر احساس رضایت نمیکنید: یا مشکلی در تشخیص اولیه وجود دارد یا اینکه دچار عفونت راجعه و پایداری هستید یا اینکه مشکلات شما به علت وجود انگلی میکروسکپی در مجرای ادرار شما ست بنام tricomona vaginalis که درمان جداگانه ای دارد..
به مطلبی در باره سوزاک توجه کنید
سوزاک ( التهاب گنوکوکی مجرای ادراری )
با سلام حضور دکتر گرامی
در ابتدا باید عنوان کنم که من بسیار کوچکتر از ان هستم که بخواهم نظری در مورد بیماری ام بدهم و فکرمی کنم که مطالب رو بد عنوان کردم و از این بابت پوزش می طلبم .
بیماری من تنگی نوک مچرا تشخیص داده شده بود که من به اشتباه انرا تنگی مجرا عنوان کردم و هنگام تشخیص اون با پزشکم صادق نبودم (به دلایلی که شاید بتونم اسمشو ترس بذارم )چون اون موقع هم علایمی شبیه علایم عفونت داشتم (درد در قسمت مثانه) وسوزش در طول مجاری و نه فقط نوک ان که انها رو پنهان می کردم و در مورد سکس منظورم اینه که این عفونت از من به دیگری منتقل می شود ؟
این را نیز اضافه کنم که علایم بیماریم با سرمای سختی که خوردم تشدید شد (تکررادرار و احساس پری مثانه وسوزش بیشتر) و باعث شد که پس از 4 سال 2 باره به پزشک مراجعه کنم چون تا قبل از ان گاهی پیش می امد که سوزش نداشته باشم و همین دلخوشم می کرد که شاید خوب بشه !!
بازم از شما سپاس گذارم از وقتی که برای پاسخگویی به من می گذارید و از این فروم بسیار عالی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد