بیماری های کیسه بیضه(مقالات)

کوچک بودن و چروکیدگی کیسه بیضه( منظور, از بدو تولد است):
معمولا همراه با بیضه پائین نیامده دیده میشود

کیسه بیضه دوقسمتی:
معمولا همراه با هیپوسپادیاس و یا با دوجنسی ها دیده میشه
سوراخ مجرا در جای غیر عادی آلت مردانه(hypospadias)
http://community.iransalamat.com/about1078.html
تعریف دوجنسی های کاذب و واقعی(مقالات)

ادم بی دلیل کیسه بیضه:
معمولا در کودکان دیده میشه, و ممکن است تمام ناحیه کیسه بیضه,قسمت های دیگر تناسلی و یا ناحیه لگن و ران رو هم گرفته باشه. علت مشخصی ندارد و ممکن است تظاهری از یک واکنش حساسیتی باشد. ممکن است داروهای ضد حساسیت موثر باشد

فقدان مادرزادی یک یا هر دو بیضه:
نادر است.مردانی که قبل از بلوغ, فقدان اولیه بیضه دارند یا بدنبال ضایعه مغزی دچار کم کاری غدد جنسی تناسلی شده اند...
به علت تاخیر در بسته شدن اپی فیز ها بلند قد بوده و اندامهای بلند تری دارند, بیضه ها کوچکند و فقدان صفات ثانویه جنسی
و کاهش خفیف میل جنسی مشاهده می شود. این بیماران عقیم بوده وجثه زنانه و مقداری تجمع چربی دارند. نقص اولیه غدد جنسی با کوررنگی و کند ذهنی همراه است. در هر حال بوسیله تستوسترون عضلانی با دوز 200 میلی گرم در ماه یا ترکیبات مشابه خوراکی روزانه درمان می شوند.

چند بیضه ای بودن:
در تاریخ طب دنیا کمتر از 100 مورد گزارش شده است

نبودن بیضه در کیسه بیضه:
از هر 100 نوزاد 4 تا با این حالت بدنیا میان. در بالغین, از هر 1000 نفر 8 نفر دچار هستند.در یک و یا حتی هر دو کیسه بیضه.. بیضه ها وجود ندارند. اگه دوطرفه باشه.. ممکنه بیمار با ناباروری مراجعه کند.در تشخیص افتراقی این مسئله, حالتی هست که بهش میگن بیضه پائین نیامده فیزیولوژیک. یعنی در هوای سرد و یا در حالات هیجانی و یا فعالیت فیزیکی بیضه ها در کیسه بیضه لکس نمیشه..که نسبتا هم شایع است و نیاز به درمان هم نداره و به اصطلاح پزشک معاینه کننده باید حواسش جمع باشه که بی مورد بیمار رو پیش متخصص نفرسته.. چون مشکلی وجود ندارد
عدم‌ نزول‌ بیضه testes undescended
http://www.irteb.com/bimariha/condit....asp-t=476.htm

توده کیستیک بدون درد حاوی اسپرم بنام (اسپرماتوسل):
یک توده کیستیک بدون درد حاوی اسپرم است و درست در بالا و پشت بیضه و جدار آن قرار دارد. قطر آن کمتر از 1 سانتی متر است و گاهی بسیار بزرگ شده و با هیدروسل اشتباه می شود. در معاینه بصورت یک توده کیستیک قابل حرکت در بالای بیضه که نور را از خود عبور میدهد.. ظاهر میشود. در تشخیص افتراقی آن هیدروسل و سرطان غلاف پوشاننده طناب اسپرماتیک( نظیر مزوتلیوما و فیبروما) مطرح می شود. اسپرماتوسل نیازی به هیچ درمانی ندارد... مگر آنکه آنقدر بزرگ باشد
که بیمار را اذیت کند.

واریکوسل:
حدود 10% مردان جوان را مبتلا میکند.زمینه اکتسابی نداره و مادرزادی و ژنتیکی هست. بیشتر در سمت چپ دیده میشه.در مردانی که از نظر جنسی فعال هستند ممکنه دردناک شود.بروز ناگهانی واریکوسل در یک مرد مسن نشانه سرطان کلیه است.
واریکوسل در معاینه یک مرد ایستاده, به شکل توده ای متشکل از ورید های متسع و پیچ در پیچ در بالا وپشت بیضه لمس می شود و ممکن است به ناحیه حلقه اینگواینال خارجی گسترش یابد و در لمس حساس باشد. میزان اتساع ورید ها با بعضی مانور ها افزایش یافته ( مثل گرفتن بینی و نفس نکشیدن) و در حالت خوابیده از بین می رود. در 75-65% مبتلایان مشکلات اسپرم دیده میشه که با انجام عمل جراحی رفع میشود. بعضی ها درد مزمن بیضه دارند ممکن است بیضه بند مفید باشد.

هیدروسل:
در پسران جوان مبتلا سابقه توده ای کیستیک که در صبح کوچک و در شب بزرگتر و سفتتر میشود وجود دارد. هیدورسل درد ندارد مگر آنکه با عفونت حاد اپیدیدیم همراه باشد.. تشخیص با کشف توده کیستیک گرد فاقد حساسیت در داخل کیسه بیضه داده میشود.. که نور را از خود عبور میدهد.. اگر داخل طناب اسپرماتیک( مجرای عبور اسپرم) محصور باشد... به صورت یک توده کیستیک.. دوکی شکل در کشاله ران یا قسمت فوقانی کیسه بیضه ظاهر میگردد. سونو گرافی به تشخیص کمک میکند. اگر هیدروسل در مرد جوانی بدون علت مشخصی بروز کند.. بایستی.. جهت رد سرطان یا عفونت بیضه و اپیدیم دقیقا با سونو گرافی
بررسی شود. عوارض: شامل فشار روی عروق تغذیه کننده بیضه( که منجر به آتروفی بیضه میشود) و خونریزی بع داخل کیسه ( بدنبال ضربه ) هست... علل هیدروسل:به فاصله کوتاهی پس از ضربه- رادوتراپی- عفونت اون منطقه یت به تعبیری عفونت اپیدیدیم.. ارکیت بیضه... سرطان بیضه..

پیچ خوردن طناب اسپرماتیک:
پیچ‌خوردگی‌ بیضه‌ testicle torsion
http://www.irteb.com/bimariha/condit....asp-t=477.htm


پیچ خوردن ضمائم بیضه و اپیدیدیم:
نوع پایه دار این ضمائم ممکن است بطور خودبخودی دچار پیچش شود که منجر به بروز واکنش التهابی .. میشود. این پدیده معمولا در پسر بچه های زیر 16 سال دیده میشود. درد بیضه اولین علامت است که پس از آن توده کوچک و حساس در قطب فوقانی بیضه یا اپیدیدیم لمس میشود.اون علامت خیلی اختصاصی هست.. بویژه اگر با کشیدن پوست روی آن توده آبی رنگ
دیده شود. در معاینات بعدی تمام بیضه متورم و حساس است( که در این مرحله افتراق آن از پیچ خوردن طناب اسپرماتیک مطرح میشود). ودر صورت هر گونه شکی به پیچ خوردگی طناب اسپرماتیک باید بلافاصله عمل جراحی صورت گیرد...زیرا
در مورد پیچ خوردن طناب اسپرماتیک.. زمان عامل مهم و بحرانی هست. معمولا درد و تورم کیسه بیضه در عرض 7-5 روز رفع میشود. 
 
 
از واریکوسل چه میدانید؟ ازهیدروسل و اسپرماتوسل چطور؟


شایعترین علامت واریکوسل درد خفیفی است که مخصوصا هنگام فعالیت بروز میکند.
رضا سلامتیان
واریکوسل، هیدروسل، اسپرماتوسل و... گول اسمشان را نخورید. این بیماریها هیچ ربطی به سل ندارند و فقط دستگاه تناسلی و ادراری مردان را گرفتار میکنند و طبیعتا از آن بیماریهایی هستند که بسیاری از مبتلایانشان را برای مراجعه به پزشک و درمان بیماریشان معذب میکنند. این بیماریها حتی اگر در کودکان هم اتفاق بیفتند، به سختی و با خجالت به بزرگترها منتقل میشوند و اضطراب کودک را بیشتر و بیشتر میکنند.

واریکوسل
واریکوسل را شاید بتوان نوعی واریس به حساب آورد. هرچند اغلب مردم با شنیدن نام واریس یاد رگهای پا میافتند ولی حقیقت این است که رگهای بیضه هم میتوانند دچار این اختلال شوند و این اتفاق وقتی میافتد که دریچههای برگرداننده خون به شبکه سیاهرگی ضعیف شوند.
حدود 01 درصد از مردان جوان به این بیماری مبتلا میشوند. این بیماری بیشتر در بیضه چپ اتفاق میافتد و علت آن هم اختلالی در سیاهرگهای این ناحیه است که نمیتوانند خون را به درستی تخلیه کنند. به همین دلیل این رگها گشاد و طویل شده و به ویژه در مردانی که از نظر جنسی فعال هستند موجب ایجاد درد بیضه میشوند.
علامت ظاهری این بیماری بر اساس درجات آن متفاوت است به گونهای که ممکن است در درجات خفیف بیماری هیچ بیرونزدگی یا تودهای در این ناحیه موجود نباشد و یا در درجات شدید آن وقتی فرد میایستد تودهای از رگها به صورت پیچ در پیچ و متسع در بالا و پشت بیضه قابل لمس باشد.
اکثر مبتلایان به واریکوسل به دلیل از دست دادن توانایی تولید اسپرمهای مناسب دچار ناباروری نیز میشوند. این بیماری با عمل جراحی قابل درمان است و حتی ناباروری مردان را نیز تاحدود زیادی میتوان از بین برد. البته اگر واریکوسل در یک مرد مسن به طور ناگهانی بروز کند، میتواند نشانه بدی باشد چرا که تومورهای کلیه می توانند باعث بروز این حالت در افراد مسن شوند.

هیدروسل
به تجمع مایع در اطراف بیضهها هیدروسل می گویند. این بیماری می تواند در شیرخواران و کودکان بروز کند که معمولا تا قبل از یک سالگی برطرف می شود، اما اگر پزشک تشخیص دهد که در این مایع که به دور بیضه ها جمع شده است توده ای نیز وجود دارد باید آن را با عمل جراحی درمان کرد.
بزرگسالان نیز ممکن است به دنبال صدمه موضعی به بیضه دچار این مشکل شوند.البته نوعی از هیدروسل نیز وجود دارد که به صورت تدریجی و مزمنبروز میکند .
این حالت اغلب در افراد بالای 04 سال دیده میشود و علت آن نیز ناشناخته است.
تجمع مایع به صورت تدریجی در اطراف بیضهها منجر به ایجاد یک توده بزرگ میشود که حتی ممکن است بسیار سفت باشد.

چه علایمی دارد؟
اگر این بیماری در یک پسر جوان بروز کرده باشد اغلب به صورت توده ای است که در اوایل روز کوچک و نرم بوده و در پایان روز بزرگ و سفت میشود. هیدروسل درد ندارد و فقط از شکل ظاهری آن بیمار را متوجه خود می کند .

درمان چیست؟
هرچند این بیماری میتواند منجر به عوارضی نظیر فشار بر روی عروق رساننده خون به بیضهها و یا خونریزی داخلی شود، تا زمانی که عوارضی به دنبال هیدروسل رخ نداده باشند نیازی به درمان آن نیست. پزشکان این بیماری را تنها در دو صورت درمان میکنند و آن هم اینکه هیدروسل به حدی سفت باشد که مانع از جریان یافتن آسان خون در بیضهها شود و دوم اینکه توده آنقدر بزرگ و حجیم باشد که برای بیمار از لحاظ زیبایی قابل تحمل نباشد.
درمان این بیماری نیز جراحی است.

اسپرماتوسل
اسپرماتوسل یکی دیگر از بیماریهایی است که به صورت توده در بیضه تظاهر مییابد. این توده درست در بالاو پشت بیضه پدیدار میشود؛ قطری کمتر از یک سانتی متر دارد؛ درد ندارد؛و با لمس جابجا میشود.
این توده همان طور که از نامش پیداست محتوی مقدار زیادی اسپرم است. اسپرماتوسل نیاز به هیچ گونه درمانی ندارد مگر آنکه به اندازهای بزرگ باشد که موجب ناراحتی بیمار شود.در این صورت میتوان آن را با جراحی خارج کرد.

پیچ خوردگی بیضه
درد شدید و ناگهانی در یک پسر جوان که به دنبال آن تورم بیضه، قرمز شدن پوست کیسه بیضه، درد پایین شکم و تهوع و استفراغ اتفاق بیفتد، نشانه پیچ خوردگی بیضه است.
پیچ خوردگی بیضه در افرادی که بیضه نزول نکرده داشته و یا به اصطلاح به نهان بیضگی مبتلا هستند بیشتر دیده میشود.
این بیماری که اغلب در افراد بالغ دیده میشود باید سریعا و در عرض سه تا چهار ساعت درمان شود چراکه در غیر این صورت رسیدن خون به بیضهها مختل شده و آنها تخریب خواهند شد. البته این بیماری در نوزادان نیز میتواند اتفاق بیفتد که علت آن احتمالا نوعی نقص مادرزادی در ساختمان و دیواره بیضه است.
در نیمی از بیماران این حالت در خواب اتفاق میافتد که موجب دردناک شدن، تورم و کشیده شدن بیضه به سمت بالا میشود. وارد آمدن ضربه به ناحیه تناسلی نیز میتواند موجب پیچ خوردگی بیضه شود.

درمان
اگر بیمار در عرض چند ساعت اول به پزشک مراجعه کند، میتوان این مشکل را با دست برطرف کرد، به این ترتیب که پزشک با چرخاندن بیضهها آنها را به جای اصلی خود بر میگرداند. البته اگر انجام این کار با موفقیت بیماری را درمان نکند باید با انجام عمل جراحی این کار را کرد .
هرچه بیمار زودتر به پزشک مراجعه کرده باشد این کار سادهتر و با نتایج بهتر انجام میشود. به طوری که اگر بیمار در کمتر از 6 ساعت به پزشک مراجعه کند میتوان به راحتی مشکل را برطرف کرده ولی اگر بیش از 42 ساعت گذشته باشد باید با انجام عمل جراحی بیضه بیمار را خارج کرد.
همچنین احتمال بروز این حالت برای بیضه طرف مقابل نیز وجود دارد پزشک آن را در جای خود فیکس میکند تا از بروز این مشکل جلوگیری شود
www.salamat.ir 
 
 
علل توده های داخل کیسه بیضه:
تجمع آب( هیدروسل)- کیستهای اپیدیدیمی-واریکوسل-سرطانهای خوش خیم و بدخیم بیضه- توده سیفلیسی-
فتق های ناحیه ران-کیست های چربی( شایعترین علت)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد